Αν ξεκινάτε μια επιχείρηση, πιθανότατα έχετε ακούσει τις ιστορίες της επιχειρηματικής αποτυχίας. Aν δίνεται ορισμένες στατιστικές θα αρχίσετε να πιστεύετε ότι το 90% των νέων επιχειρήσεων προορίζονται να αποτύχουν. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο φωτεινή αν έχετε θέληση, σχέδιο και δουλέψετε σκληρά και δομημένα για την επιτυχία του εγχειρήματός σας.

Του Γιώργου Σιούτζου*

Δε χρειάζεται να αφήσετε τη μοίρα και τις στατιστικές να προσδιορίσουν την επιτυχία της νεοφυούς σας επιχείρησης. Μην ξεχνάτε τα κάτωθι:

Κρατήστε τα έξοδά σας χαμηλά
Οι νέες επιχειρήσεις τυπικά αποτυγχάνουν επειδή εξαντλούνται τα χρήματα, οπότε έχει νόημα να διατηρήσουμε το κόστος σας όσο το δυνατόν χαμηλότερα μέχρι να φτιάξετε το προϊόν και να ξεκινήσετε τις πωλήσεις σας. Να προσλαμβάνετε ως μόνιμους μόνο τους ανθρώπους που χρειάζεστε και να χρησιμοποιήσετε εργολάβους και ελεύθερους επαγγελματίες για τα υπόλοιπα. Αν δεν χρειάζεστε πραγματικά φυσικό χώρο, μην επενδύεται σε ακριβές εγκαταστάσεις γραδείων ειδικά στην αρχή. Και, γενικά, ξοδεύετε χρήματα για τα πράγματα που χρειάζεστε, όχι τα πράγματα που πιστεύετε ότι πρέπει να έχει μια επιχείρηση.

Επανεπενδύστε τα κέρδη
Όταν πηγαίνετε από μισθωτή εργασία στην επιχειρηματικότητα, είναι δύσκολο να εγκαταλείψετε τη σταθερότητα ενός μισθού. Αλλά τα πρώτα χρήματα που κάνετε θα πρέπει να επανεπενδύονται στην εταιρεία, στο προϊόν και στο μάρκετινγκ. Πολλές φορές, οι ιδιοκτήτες είναι οι τελευταίοι που πρέπει να πληρωθούν κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους.

Μην συγχέετε την υπερδραστηριότητα για παραγωγικότητα

Στον σημερινό πολιτισμό, είμαστε απασχολημένοι όλη την ώρα. Αλλά πόσο μεγάλο μέρος αυτής της απασχολησιμότητας κινεί την επιχείρηση προς τα εμπρός; Κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους, θα πρέπει να είστε πολύ επιλεκτικοί στον τρόπο που αφιερώνετε το χρόνο και τους πόρους σας. Μην πείτε ναι σε κάθε αίτημα που έρχεται στον δρόμο σας. Κατά την εξέταση κάθε αιτήματος πελάτη, συμβάντος μάρκετινγκ ή ευκαιρίας συνεργασίας, σκεφτείτε πώς εντάσσεται στο γενικό σχέδιο και τις προτεραιότητές σας.

Εστίαση στον πελάτη

Ο στόχος σας δεν είναι να δημιουργήσετε ένα φοβερό προϊόν ή επιχείρηση αλλά να βοηθήσει τον πελάτη σας. Να είστε πολύ προσαντολισμένοι στις ανάγκες των πελατών και να προσαρμόζετε τα πάντα με βάση τα σχόλιά τους. Όταν δημιουργείτε κάτι που χρειάζονται και θέλουν οι άνθρωποι, οι πωλήσεις θα ακολουθήσουν.

Δημιουργήστε το δίκτυό σας

Σε γενικές γραμμές, όσο περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζετε, τόσο καλύτερα. Ο καθένας θα μπορούσε να είναι ένας πιθανός εταίρος, πελάτης, πηγή έμπνευσης ή σύμβουλος. Αποκτήστε πρόσβαση σε επαγγελματίες στον τομέα σας ή σε άλλους που έχουν ξεκινήσει τις δικές τους επιχειρήσεις. Όσο περισσότεροι οι άνθρωποι που προσεγγίζετε, τόσο περισσότερες ευκαιρίες θα φτάσουν στο δρόμο σας και τόσοι περισσότεροι οι υποστηρικτές. Να σέβεστε το χρόνο των ανθρώπων, αλλά και να αγωνίζεστε και να διεκδικείτε συναντήσεις. Θυμηθείτε τον χρυσό κανόνα στη δικτύωση: Όσο περισσότερο δίνετε, τόσο περισσότεροι άνθρωποι θέλουν να δώσουν πίσω.

Μετρήστε και προσαρμόστε

Στις πρώτες μέρες, οι πόροι είναι ιδιαίτερα περιορισμένοι, οπότε είναι σημαντικό να διασφαλίσετε ότι τα χρήματα και ο χρόνος σας δαπανώνται στα σωστά μέρη. Ποτέ μην υποθέστε ότι ξέρετε τι συμβαίνει στην επιχείρησή σας.
Είναι εύκολο να κατακλύσετε τα αναλυτικά στοιχεία και τα γραφήματα, αλλά θα πρέπει να έχετε 2-4 βασικές μετρήσεις για την επιχείρησή σας που παρακολουθείτε ανά πάσα στιγμή.

Είναι κοινό για τους νέους επιχειρηματίες η αναγκαιότητα δοκιμαστικού χρόνου για να δουν τι συμβαίνει. Πολλές επιχειρήσεις μάλιστα χρειάζονται περισσότερο από ένα χρόνο για να φτάσουν στην κερδοφορία.Αναγνωρίστε και σχεδιάστε το γεγονός ότι μπορεί ρεαλιστικά να χρειαστούν 18-24 μήνες για να ξεπερασει η επιχείρησή σας τα έξοδα και να έχει κέρδος. Η εκκίνηση μίας επιχείρησης συνεπάγεται κινδύνους και ρίσκο που προκαλεί άγχος. Εάν είστε έτοιμοι, μην φοβάστε να κάνετε το βήμα, αλλά να είστε συντηρητικοί στις δαπάνες σας, να σχεδιάσετε, να μετρήσετε, και να προσαρμόσετε λίγο περισσότερο.

 

* Ο Γιώργος Σιούτζος είναι Business Analyst – στέλεχος κορυφαίας εταιρίας συμβούλων με γραφεία σε όλο τον κόσμο. Linkedin