Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν έχει κάνει λάθη στην επαγγελματική πορεία του; Πόσοι επιχειρηματίες έχουν απορρίψει προτάσεις που θα άλλαζαν ριζικά το μέλλον της εταιρίας τους; Πιστέψτε με, πολλοί. Σκεφτείτε τους εκδότες που απέρριψαν τη J.K Rowling και τον Harry Potter της ή τη Western Union που απέρριψε την προσφορά του Graham Bell να τους πουλήσει την πατέντα της μοναδικής εφεύρεσης του τηλεφώνου… Νομίζοντας ότι πήραν τη σωστή απόφαση έκλεισαν την πόρτα σε μοναδικές ευκαιρίες κι έχασαν δισεκατομμύρια δολάρια. Σίγουρα ακόμα το μετανιώνουν…

Αλλά, όπως θα σας έλεγε κάθε σωστός επιχειρηματίας, “τα λάθη δεν είναι παρά άλλη μία ευκαιρία να γίνετε καλύτεροι.” Πάρετε, λοιπόν, την ευκαιρία να μάθετε από τα λάθη 10 εταιριών που θα είχαν κατακτήσει τον κόσμο αν είχαν πάρει πιο σοφές αποφάσεις.

Blockbuster LLC / Netflix

Η Blockbuster LLC μεσουρανούσε στην ενοικίαση DVD και βιντεοκασετών κατά τη δεκαετία του ’80, και σίγουρα θα είχε την απόλυτη κυριαρχία μέχρι και σήμερα αν ο Διευθύνων Σύμβουλός της, John Antioco, έπαιρνε καλύτερες αποφάσεις: Το 2000 απέρριψε την προσφορά της Netflix να του πουλήσει την επιχείρηση για $50.000.000 – μία απόφαση που σίγουρα μετανιώνει ακόμα και σήμερα. Όπως εξηγεί ο ίδιος, είχε θεωρήσει το concept της Netflix πολύ εξειδικευμένο και δεν πίστευε ότι θα ήταν κερδοφόρο. Η Blockbuster LLC κήρυξε πτώχευση το 2010, ενώ η αξία της Netflix σήμερα υπολογίζεται στα $140.000.000.

Excite / Google

Αυτό κι αν είναι απίστευτο! Οι ιδρυτές της Google, Larry Page και Sergey Brin είχαν προσπαθήσει να πουλήσουν το concept της Google στην Excite για το αστείο ποσό των $750.000 το 1999, αλλά ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας, George Bell, απλά τους απέρριψε. Το 2004 η Excite αγοράστηκε από τον Ask Jeeves και μετονομάστηκε σε Ask.com. Με τη Google να κυριαρχεί στο διαδίκτυο και την αξία της να ξεπερνά τα $300.000.000.000, η Excite σίγουρα έκανε το μεγαλύτερο λάθος της ζωής της.

Yahoo / Google

Απ’ ότι φαίνεται, η Google δεν κατάφερνε να βρει κανέναν για να την αγοράσει. Μερικά χρόνια μετά την απόρριψη της Excite, οι ιδρυτές της Google προσπάθησαν να πείσουν τη Yahoo να την αγοράσει για $1.000.000. Όπως πολύ σωστά φαντάζεστε, η Yahoo απέρριψε την πρόταση. Λίγα χρόνια αργότερα συνειδητοποίησε το λάθος της και προσφέρθηκε να την αγοράσει για $3.000.000.000 – αλλά η Google ανέβασε την τιμή της στα $5.000.000.000. Και η Yahoo αρνήθηκε ξανά. Είναι εμφανές ποιος έχασε: Η Google σημειώνει σταθερά ανοδική πορεία, ενώ η Yahoo πουλήθηκε στη Verizon για λιγότερα από $5.000.000.000 το 2016. Αυτή κι αν ήταν χαμένη ευκαιρία!

Mars / E.T.

Θυμάστε την ταινία “E.T. ο Εξωγήινος” (1982); Ο σκηνοθέτης Steven Spielberg είχε προσεγγίσει τη Mars – την εταιρία των γνωστών M&Ms – για μία διαφημιστική συμφωνία. Η ιδέα ήταν να διαφημίζονταν τα M&Ms μέσα στην ταινία και η Mars να χρησιμοποιούσε τον E.T. στα διαφημιστικά spots της. Για κάποιον παράξενο λόγο, η Mars απέρριψε την προσφορά. Η εταιρία που άρπαξε την ευκαιρία ήταν η Hershey, η οποία συμφώνησε να επενδύσει $1.000.000 στην προώθηση της ταινίας με αντάλλαγμα το δικαίωμα να χρησιμοποιεί σκηνές από την ταινία στις διαφημιστικές καμπάνιες της. Το αποτέλεσμα; Οι σοκολάτες Reese που προβλήθηκαν στην ταινία σημείωσαν τρομερή αύξηση πωλήσεων, κάτι το οποίο απέφερε 65% αύξηση στα κέρδη της Hershey. Θέλετε αριθμό; Η εταιρία έβγαλε $792.000.000!

Decca Records / The Beatles

Αναρωτιέμαι αν θα υπήρχε έστω κι ένας άνθρωπος που θα πίστευε ότι οι Beatles δεν είχαν μέλλον στη show business. Κι όμως. Όταν ο ιδιοκτήτης της Decca Records, Dick Rowe, είχε την ευκαιρία να υπογράψει συμβόλαιο με τους Beatles, αρνήθηκε επειδή, όπως είπε, “τα γκρουπάκια με κιθάρες βρίσκονται στο τέλος τους”. Αμέσως μετά, οι Beatles υπέγραψαν συμβόλαιο με την EMI Records και πούλησαν 178.000.000 δίσκους.

Electronic Data Systems / Microsoft

Ο Ross Perot, ιδρυτής της Electronic Data Systems (EDS), ήταν τεράστιο όνομα στον κόσμο της τεχνολογίας τον 20ό αιώνα. Αξίζει, όμως, μία αναφορά σε αυτήν τη λίστα καθώς το 1979 απέρριψε την προσφορά να αγοράσει μία μικρή εταιρία που ονομαζόταν Microsoft για $40.000.000 με $60.000.000. Είχε το θάρρος να δηλώσει ανοικτά ότι μετάνιωσε για την απόφασή του το 1992. Αναρωτιέμαι τι να σκέφτεται σήμερα που η Microsoft αναμένεται να φτάσει την αξία της Apple και της Amazon ($1 τρισεκατομμύριο) πριν το τέλος του 2018.

RealNetworks / iPod

Αν και το όνομα που έχουμε συνδέσει με την επιτυχία της Apple είναι ο Steve Jobs, ας μην ξεχνάμε τον δημιουργό του iPod, Tony Fadell. Μετά την αποχώρησή του από την Philips, ο Fadell δούλεψε για τη RealNetwworks. Λόγω της εμπειρίας του ως DJ, είχε την ιδέα να σχεδιάσει ένα κομψό MP3 player που θα απάλλασσε τους ανθρώπους από τις ογκώδεις συλλογές των δίσκων μουσικής. Ο τότε εργοδότης του απέρριψε την πρόταση του Fadell. Εκείνος, έχοντας πίστη στην ιδέα του παραιτήθηκε και παρουσίασε την ιδέα του στον Steve Jobs. Τα υπόλοιπα τα γνωρίζετε… Η Apple πούλησε σχεδόν 125.000 iPods σε δύο μήνες από την κυκλοφορία τους το 2001.

American Online / Time Warner

Όταν ανακοινώθηκε η συγχώνευση της American Online (AOL) και της Time Warner το 2000, ο συνιδρυτής της AOL, Stephen M. Case, περιέγραψε τη στιγμή ως “ιστορική”. Η είδηση προκάλεσε πανικό στους ανταγωνιστές των δύο εταιριών, καθώς η συγχώνευση ενός παρόχου ίντερνετ και μίας εταιρίας ψυχαγωγίας θα δημιουργούσε μία υπερδύναμη. Και τότε συνέβη το αναπάντεχο: Τα έσοδα διαφήμισης της AOL ξαφνικά εξανεμίστηκαν και η εταιρία αναγκάστηκε να δεχθεί μία διαγραφή χρέους $99.000.000.000 το 2002. Στο τέλος, η αξία της AOL έπεσε από $226.000.000.000 στα $20.000.000.000. Η συγχώνευση λύθηκε στα επόμενα χρόνια, αλλά η συμφωνία προκάλεσε μεγάλη ζημιά στις εταιρίες κι έμεινε στην ιστορία ως μία από τις χειρότερες που έχουν γίνει ποτέ.

Groupon / Google

Το 2010 η Google προσέφερε $6.000.000.000 για να αγοράσει τη Groupon. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, το ετήσιο εισόδημα της εταιρίας ξεπερνούσε το $1.000.000.000. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Groupon, Andrew Mason, απέρριψε την προσφορά. Αμέσως μετά την απόρριψή του, η δημοτικότητα της Groupon άρχισε να μειώνεται και τα κέρδη της έπεσαν κατακόρυφα. Η απόφαση του Mason οδήγησε στην απόλυσή του από τη Groupon, αλλά τα δισεκατομμύρια είχαν ήδη χαθεί.

Οι επιχειρήσεις απαιτούν ρίσκο. Αυτό είναι κάτι που γνωρίζουμε. Ωστόσο, κάθε επιχειρηματίας οφείλει να σκέφτεται προσεκτικά την κάθε απόφασή του και να είναι ανοικτός σε μία καινοτόμα ιδέα γιατί – ποιος ξέρει; – ίσως να είναι το χρυσό εισιτήριο για την επιτυχία του.