Πόσες αποτυχίες έχετε αντιμετωπίσει ως επιχειρηματίας; Σίγουρα, τουλάχιστον μία. Και δεν είστε οι μόνοι. Ένα λάθος βήμα, ένα κακό προϊόν, μία ιδέα που απλά δεν πούλησε… Οι επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν ένα σωρό αποτυχίες. Πόση σημασία νομίζετε ότι έχει; Καμία απολύτως. Αυτό που έχει σημασία είναι πώς εσείς, οι επιχειρηματίες, αντιμετωπίζετε αυτές τις αποτυχίες.

Εμπειρικά θα σας πω ότι υπάρχουν δύο στάσεις απέναντι στην αποτυχία: Υπάρχουν οι επιχειρηματίες που προσπαθούν να δικαιολογήσουν την αποτυχία τους λέγοντας ότι “η αγορά δεν ήταν έτοιμη”, “το προϊόν δεν ήταν έτοιμο” ή “καταναλώθηκε το κεφάλαιο”. Σε αυτούς συνηθίζω να απαντώ, “Λοιπόν, ΠΟΙΟΣ διάλεξε την αγορά, ΠΟΙΟΣ έφτιαξε το προϊόν και ΠΟΙΟΣ κατανάλωσε το κεφάλαιο;”

Υπάρχουν κι εκείνοι που αναλαμβάνουν πλήρως την ευθύνη της αποτυχίας τους. Δικό τους είναι το αποτέλεσμα, όπως και οι ενέργειες που οδήγησαν σε αυτό. Και αυτή η στάση είναι η μόνη που εξασφαλίζει ότι δεν θα επαναλάβουν τα λάθη τους.

Η ανάληψη ευθύνης, όμως, είναι απλά το πρώτο βήμα. Το βασικό θέμα είναι ότι η επιχείρησή σας οδηγείται προς την αποτυχία. Τι θα κάνετε γι’ αυτό;

#1. Βγείτε από την ουδέτερη ζώνη

Όταν η επιχείρησή σας δεν έχει την εξέλιξη που θα θέλατε, σταματήστε να ξοδεύετε χρήματα ελπίζοντας ότι τα πράγματα θα αλλάξουν. Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο. Πρέπει να αποφασίσετε αν η κίνησή σας ήταν σωστή ή λάθος. Αν η αρχική ιδέα σας δεν αποδείχθηκε αρκετά καλή, σκεφτείτε αν μπορείτε να αλλάξετε κατεύθυνση στην επιχείρησή σας. Τι απαιτείται για να γίνει αναδιάρθρωση; Τι χρειάζεται να αλλάξετε; Το προϊόν; Το προσωπικό; Μία αλλαγή μπορεί να σώσει την επιχείρησή σας, αρκεί να προσδιορίσετε τι φταίει. Οι άσχημες καταστάσεις δεν διορθώνονται μόνες τους. Εσείς είστε αυτοί που πρέπει να αποφασίσετε τι χρειάζεται αλλαγή και να την εκτελέσετε.

#2. Μάθετε να αποχωρείτε

Αν η ιδέα σας δεν μπορεί να σταθεί στην αγορά, βρείτε τρόπους να πουλήσετε την τεχνολογία και το ταλέντο ώστε να επιστρέψετε τυχόν κεφάλαιο στους επενδυτές σας.

#3. Συμπεριφερθείτε σωστά

Αν αποχωρίσετε, κάντε το με αξιοπρέπεια και σεβασμό. Ακόμα κι αν δεν τα καταφέρατε, επιβάλλεται να αφήσετε μία σωστή εικόνα πίσω σας. Εξάλλου, είναι πολύ πιθανό να θελήσετε να ξεκινήσετε μία νέα επιχείρηση στο μέλλον. Δεν είναι προς όφελός σας να έχετε κακό προηγούμενο. Σε γενικές γραμμές, είναι πολύ βασικό να ακολουθήσετε τα παρακάτω βήματα:

Ενημερώστε έγκαιρα. Οι εκπλήξεις δεν είναι πάντα ευχάριστες, ιδιαίτερα όταν αφορούν απώλεια χρημάτων. Ενημερώστε όσους οφείλουν να γνωρίζουν την κακή κατάσταση της επιχείρησής σας, πριν να είναι αργά. Ιδιαίτερα αν υπάρχουν επενδυτές, ίσως να μπορούν να σώσουν την κατάσταση. Δώστε τους την ευκαιρία να το προσπαθήσουν.

Φροντίστε τους πελάτες σας. Μην φύγετε απλά αφήνοντάς τους στο μηδέν. Αν έχετε πελάτες, καθοδηγήστε τους ώστε να ξέρουν πού να απευθυνθούν όταν η δική σας επιχείρηση κλείσει. Καλό είναι να τους ενημερώσετε περίπου 3 μήνες νωρίτερα.

Φερθείτε σωστά στους υπαλλήλους σας. Αν έχετε τη δυνατότητα, βοηθήστε τους να βρουν δουλειά. Εννοείται ότι πρέπει να φροντίστε να είστε απόλυτα τυπικοί με τις αποζημιώσεις που τους αντιστοιχούν.

#4. Εστιάστε την προσοχή σας στο μετά

Αντέχετε να ξεκινήσετε ξανά μία νέα επιχείρηση; Έχετε το πάθος και τον ενθουσιασμό να κυνηγήσετε ξανά το όνειρό σας; Ή μήπως προτιμάτε την ασφαλή οδό με έναν προκαθορισμένο μισθό; Πάρτε τον χρόνο σας και σκεφτείτε: Τι πήγε στραβά; Τι καινούριο μάθατε για τον εαυτό σας; Είστε έτοιμοι να ξαναπροσπαθήσετε;

Δεν στέφονται όλες οι επιχειρηματικές ιδέες με επιτυχία. Δεν υπάρχει λόγος να νιώθετε άσχημα γι’ αυτό, ούτε να χάνετε τη διάθεσή σας να αλλάξετε τον κόσμο. Να θυμάστε πάντα ότι η αποτυχία είναι αυτή που οδηγεί στην καινοτομία. Ο Henry Ford είχε ιδρύσει δύο εταιρίες αυτοκινήτων – παταγώδεις αποτυχίες και οι δύο – πριν ιδρύσει τη Ford, την εταιρία που έφερε επανάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Ο κόσμος μας χρειάζεται επιχειρηματίες που θα είναι αρκετά τολμηροί για να σκεφτούν καινούριες ιδέες, αρκετά γενναίοι για να τις κυνηγήσουν και αρκετά δυνατοί για να αντιμετωπίσουν τις πιθανές αποτυχίες τους.